Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2009

Σχετικά με τη συντριβή του αεροσκάφους στις Η.Π.Α.


Κατ' αρχίν, για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις ξεκαθαρίζω ότι το παρόν κείμενο δεν είναι ούτε επίσημη έκθεση ειδικών ουτέ καν πόρισμα ειδικών ούτε τίποτα τέτοιο. Έιναι απλά κάποιες σκέψεις και προβληματισμοί μου πάνω στο θέμα. Σε καμιά περίπτωση δε θέλω να παραπληροφορήσω και να οδηγήσω κάποιους σε λάθος συμπεράσματα.
Σύμφωνα με όλες τις πηγές, το αεροσκάφος που συνετρίβει την Πέμπτη, στο Buffalo των Ηνωμένων Πολιτειών στοιχίζοντας τη ζωή 50 ανθρώπων (48 επιβαίνοντων και 2 κατοίκους της περιοχής) βρισκόταν σε διαδικασία προσέγγισης του διαδρόμου προσγείωσης υπό ομίχλη και ελαφρά χιονόπτωση. Ακόμη, σύμφωνα με τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους οι πιλότοι ανέφεραν την ύπαρξη πάγου χωρίς να ακούγονται ταραγμένοι ή αγχωμένοι και χωρίς να εκπέμψουν κανένα σήμα κινδύνου (έχω αμφιβολίες επι τούτου και θα εξηγήσω παρακάτω γιατί). Ένα ακόμα στοιχείο είναι πως, σύμφωνα με τον πύργο ελέγχου, η τελευταία επικοινωνία με το αεροσκάφος ήταν όταν αυτό βρισκόταν σε απόσταση 20 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο ενώ όταν το στίγμα χάθηκε η μεταξύ τους απόσταση ήταν 16 χιλιόμετρα. Έχει σημασία αυτό διότι υποδηλώνει ότι στο διάστημα των 4 χλμ συνέβησαν πολλά και γρήγορα.
Είναι πολύ βασικό να σημειώσουμε ότι πάγος σχηματίζεται πάνω στην επιφάνεια του αεροσκάφους όταν πολύ ψυχρές σταγόνες (νερού) προσκρούουν πάνω σ' αυτή και παγώνουν λόγω του αέρα. Λεπτές και μικρές επιφάνειες είναι καλύτεροι "συλλέκτες" σταγονών και παγώνουν ραγδαία.
Ας σκεφτούμε το πρώτο στοιχείο: χιόνιζε. Δηλαδή θερμοκρασία υπό το μηδέν κάτι που ευνοεί τη δημιουργία "κρυσταλλοειδούς" πάγου (αυτό το είδος πάγου σχηματίζεται σε θερμοκρασίες απο 0 μέχρι -10 βαθμούς Κελσίου). Το γεγονός ότι διακόπηκαν οι επικοινωνίες φανερώνει πως σχηματίστηκε πάγος στις αντέννες του αεροσκάφους. Όταν αυτές παγώνουν, δονούνται με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαταραχές στα σήματα κι επιπλέον ενδέχεται να σπάσουν διακόπτοντας κάθε είδους επικοινωνία και ταυτόχρονα να φθείρουν και κάποιο άλλο μέρος της συνολικής κατασκευής. Ενδεχομένως λοιπόν, γι' αυτό δεν μπόρεσαν να εκπέμψουν κάποιο σήμα κινδύνου.
Ένα άλλο στοιχείο είναι οι αναφορές των πιλότων για κάποιες αναταράξεις. Οι αναταράξεις οφείλονται στην αποκόλληση του αέρα από το επάνω μέρος της πτέρυγας. Αυτό μπορεί να συμβεί σε διάφορες περιπτώσεις αλλά λαμβάνουμε ως δεδομένα τα λόγια των πιλότων. Ότι δηλαδή υπάρχει πάγος. Η ύπαρξη πάγου στην επιφάνεια της πτέρυγας μειώνει δραματικά την γωνία πρόσπτωσης στην οποία επέρχεται η απώλεια στήριξης (το λεγόμενο stall) οπότε και παρατηρούνται αναταράξεις ή και απώλεια ύψους. - Γωνία πρόσπτωσης ονομάζεται η γωνία με την οποία ''πέφτει" ο αέρας πάνω στην πτέρυγα. - Εφ' όσον λοιπόν το αεροσκάφος βρισκόταν σε διαδικασία καθόδου, η γωνία πρόσπτωσης ήταν μεγάλη. Συνεπώς, σε συνδυασμό με τον πάγο, πιθανώς να επήλθε απώλεια στήριξης η οποία ξεκίνησε με αναταράξεις και να ακολούθησε σταδιακή απώλεια ύψους.
Όμως ακόμα κι έτσι να είναι τα πράγματα, υπήρχε τρόπος σωτηρίας καθώς ένας έμπειρος πιλότος με τους κατάληλους χειρισμούς μπορεί να επαναφέρει το αεροσκάφος. Απ' ό,τι φαίνεται όμως τίποτα δεν μπόρεσε να γίνει. Γιατί δεν μπόρεσαν να ανακτήσουν ύψος; Η απάντηση ίσως βρίσκεται στο ουραίο τμήμα του αεροσκάφους όπου βρίσκονται και τα πηδάλια ανόδου-καθόδου. Ίσως λοιπόν να υπήρχε πάγος και σε εκείνα τα πτερύγια προκαλώντας αποκόλληση του αέρα απο την επιφάνειά τους. Το θέμα είναι ότι όταν υπάρχει αποκολλημένη ροή πάνω από κάποιο πηδάλιο (ανόδου-καθόδου στην προκειμένη περίπτωση) παύει αυτό να λειτουργεί αποτελεσματικά (κινείται μεν σύμφωνα με τις εντολές που λαμβάνει, αλλά δεν υπάρχει αποτέλεσμα). Πέραν τούτου, λόγω της αποκόλλησης, όλη η πίσω πτέρυγα καθίσταται άχρηστη. Δηλαδή δεν δημιουργεί την απαραίτη ισορροπία (ροπών και δυνάμεων) με αποτέλεσμα το ρύγχος του αεροπλάνου να παίρνει κλίση προς τα κάτω...
ΕΚΤΙΜΩ πως κάπως έτσι θα έγιναν τα πράγματα. Όμως κάποια ερωτήματά μου εξακολουθούν να μένουν αναπάντητα:
Το αεροσκάφος είχε αντιπαγικό σύστημα ή σύστημα απόψυξης; (de-icing/anti-icing systems)
----> Αν ναι,
α) Το είχαν θέσει σε λειτουργία οι πιλότοι;
β) Αν λειτουργούσε, ήταν αποτελεσματικό ή ο ρυθμός παγοποίησης ήταν τόσο μεγάλος που δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει;
γ) Αν ο ρυθμός παγοποίησης ήταν τόσο μεγάλος, σημαίνει ότι υπήρχαν οι κατάλληλες καιρικές προϋποθέσεις. Είχαν ενημερωθεί γι' αυτό οι πιλότοι;
----> Αν όχι,
α) Γιατι επετράπει να πραγματοποιήσει πτήση σε συνθήκες παγετού;
Χωρίς να θέλω να θίξω υπολήψεις και τη μνήμη των νεκρών, ήταν άρτια εκπαιδευμένοι οι πιλότοι ώστε να αντιμετωπίσουν τέτοιες συνθήκες;
Είναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί ότι πολύ πιθανώς να είχαν παγώσει και τα αισθητήρια όργανα του αεροσκάφους που μετρούν το υψόμετρο και την ταχύτητα οπότε οι πιλότοι θα έβλεπαν λάθος ενδείξεις. Αν ισχύει αυτό και δεδομένου ότι προσέγγιζαν για προσγείωση, τους ειδοποίησε κάποιος από τον πύργο ελέγχου ότι δεν είχαν σωστό υψόμετρο και ταχύτητα προσέγγισης;
Ανυπομονώ να διαβάσω τις εκθέσεις των ειδικών όταν με το καλό αυτές συνταχθούν και δουν το φως της δημοσιότητας...

Lefty
Share on Facebook

1 σχόλιο:

  1. Με αγάπη σου το λέω και όχι για να παρεξηγηθείς: η ημιμάθεια είναι επικίνδυνο σπορ. Το 90% από αυτά που γράφεις είναι σωστό, και εδώ ακριβώς είναι ο κίνδυνος: το άλλο 10% που είναι λάθος κρύβεται μέσα στην πουρναράκεια (πώς λέμε "κάθετη αεροδυναμικά παραγόμενη δύναμη"...) επιστημονικολογία.

    Για ψάξε λίγο:
    -de-icing υπήρχε και ήταν ενεργοποιημένο, το είπαν
    -τα αεροπλάνα πετάνε διαρκώς σε συνθήκες παγετού, γιά ρώτα στον Καναδά ή στη Σουηδία πώς πάνε στη δουλειά τους!
    -το σενάριο με το ουραίο είναι βγαλμένο από ταινία του χόλυγουντ, δυστυχώς στην πραγματικότητα αυτό δεν γίνεται
    -το ίχνος ήταν κανονικό, οι ελεγκτές δεν είχαν να παρατηρήσουν κάτι, κανονική προσέγγιση ILS γινόταν
    -πιλότος χωρίς τέλεια εκπαίδευση δεν πετάει! οι αξιολογήσεις είναι συνεχείς, δεν είναι ΚΤΕΛ να μπει ο άσχετος να το πάρει να φύγει
    -μερικές φορές καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια - Παρατηρήσεις - Απαντήσεις

Youtube fun!

ΤΑ ΜΥΑΛΑ ΣΤΑ ΚΑΓΚΕΛΑ